Nøglen til det gode salg - gør ventetid til læringstid 

Den gode leder tager ikke både magten og æren

Den gode leder tager ikke både magten og æren

Den gode leder tager ikke både magten og æren. Magten har han i kraft af sin ansættelse. Æren giver han medarbejderne som den rettelig tilkommer.

Jens Ladegaard Personaletræning understreger, at samarbejde er nøglen til at frigøre energi og talent i virksomheden. Alt for meget talent går til spilde på grund af dårlig ledelse. Men hvad er så en god leder?

At skabe et team

Det er vigtigt at skabe et team. At skabe et team er at:

  • Sætte fælles mål
  • Inspirere og opmuntre
  • Udvikle et samarbejde
  • Få det bedste ud af alle medarbejderne

Men at skabe et team gør det ikke alene. Man er nødt til også at se på resultaterne, og her er kravene til ledelse blevet strammet betydeligt op i de senere år. Derfor må lederen også tænke og handle forretningsmæssigt og sørge for at fokus fastholdes, samt at fælles mål overholdes. Begavede medarbejdere kan selv, men hvis målene ikke nås må det have konsekvenser.

Åbenhed er vigtigst

Åbenhed i virksomheden kommer ind som et klart nummer ét blandt svarene. Det er ufatteligt hvad der kan bruges af krudt på løse rygter. På den anden side er det utroligt hvad en virksomhed kan lave af ændringer, hvis det sker i åbenhed. Ethvert budskab skal sælges to gange og altid først til medarbejderne. De skal have at vide hvad der sker og hvorfor, og hvad det betyder for dem. Nummer to på medarbejdernes liste er tillid. Svage chefer får dårlige medarbejdere fordi cheferne ikke har tillid til medarbejderne. Sådanne chefer burde fyres med tilbagevirkende kraft.

Husk ros og skulderklap

Tredje vigtigst er kreativitet i virksomheden. Lyt til medarbejdernes idéer og brug dem hvis de er rimeligt gode, og det er de faktisk tit. Lad for alt i verden være med at hugge medarbejderens idé og bruge den som din egen. Det er igen: “Hvem har magten, og hvem har æren”? Den fjerde faktor er frihed. Jo mere stramt man styrer, des mindre får man for pengene. Alle erfaringer viser, at hvis en medarbejder kan gå til købmanden i en halv time fordi han skal have gæster om aftenen, så bruger han også en hel time ekstra en anden gang når det er nødvendigt. Femte vigtigst er belønning. Altså ikke lønnen (den kommer som nummer 18 på medarbejdernes liste), men ros og skulderklap. Vi har så svært ved at finde tid til at rose, men skælde ud kan der altid blive plads til. Vi mennesker kan meget mere når vi taler pænt til hinanden, og det er så lidt der skal til.

Lederen skal gå foran

Optimisten ser en mulighed i ethvert problem. Pessimisten ser et problem i enhver mulighed. En leder skal være optimistisk. Det er lederen der skal skabe den positive stemning på arbejdspladsen, men det skal naturligvis ikke være en lallende optimisme. Man skal være realistisk. Lederen skal sætte eksemplet. Det er ledere der skaber entusiasme, går forrest, er synlige og udviser initiativ. Det drejer sig ikke om at råbe op, men om at blive hørt. Og man høres bedst når man er entusiastisk og går forrest. Kun én ting smitter mere end entusiasme: Det modsatte. Den gode leder har en fornemmelse for personer og samspil og er opmærksom på sin egen virkning på andre. Utroligt få ledere har en realistisk selvopfattelse. De ved godt hvad de er gode til, men de kender ikke deres egne svage sider, og hvis de bliver gjort opmærksomme på dem, bliver de sure. Den gode leder bruger intuition (derfor er det ærgerligt at der ikke er flere kvindelige ledere) og viser tillid.

Gør først det vigtige

Den gode leder planlægger, organiserer og prioriterer. Vi er tilbøjelige til at gøre det der haster, i stedet for det der er vigtigt. Hvis vi altid gjorde det der er vigtigt, var der måske ikke så meget der hastede. Den gode leder er selvstændig, følger sin egen overbevisning og tager ansvar for sine handlinger. Den der ikke laver fejl, laver ingenting. Vi skal turde gå ud til rammerne, og hvis medarbejderne laver fejl, bakker lederen dem 100% op. Den gode leder har gennemslagskraft og ambitioner. Den gode leder er kreativ og visionær, ser nye muligheder og sætter nye ting i gang. Det er godt at have lidt helikopteregenskab: At man har overskud til at svæve en tur op over vandene og tage et samlet overblik.

Den synlige leder

Lederne skal være synlige. De skal være meget mere offensive i deres eksterne kommunikation. De medarbejdere som har en kendt leder, er gladere for deres virksomhed end andre. Det er meget vigtigt at lederen kan beskrive mål og visioner klart. Lederen skal være en god model. Man kan ikke forlange af andre hvad man ikke er parat til at yde selv. Lederen skal kunne lytte og have indlevelsesevne. Lederen skal kunne kommunikere. Lederen skal kunne fortælle om beslutninger og forklare hvad de betyder. Lederen skal kunne udvikle andre. Sæt 25% af arbejdstiden af til at udvikle medarbejderne. Det kan lade sig gøre hvis man vil delegere og prioritere. Bliv god til noget Flere gode råd til lederen:

  • Det man er god til, skal man blive bedst til. De der kan lidt af hvert, kan altid erstattes.
  • Arbejd hårdt. Det er en forudsætning for succes. Heldet følger ikke de tossede, men de hårdt arbejdende.
  • Vær ærlig over for kollegaer og kunder. Tal ud på stedet.
  • Personaleudviklingssamtaler er noget af det mest forkølede. De kan bruges til at planlægge efteruddannelse og den slags.
  • Følg op – følg med – vurdér resultater.
  • Vær opsøgende overfor forbedringer af dig selv. Udviklingen går utroligt stærkt.
1920 1280 Det Gode Salg