Nøglen til det gode salg - gør ventetid til læringstid 

Min træning

Sådan er træningen tilrettelagt

Lektionerne her på e-læringen afspejler emnerne i bogen. Alle lektioner indledes med en kort tekst, der introducerer dig til emnet, som du skal træne i.

Lektionerne består af flere forskellige elementer som fx videoklip, lydklip, tests, downloads, artikler og relevante uddrag fra bogen Nøglen til det gode salg. Når du tager tests skal du være opmærksom på, at testene kan indeholde spørgsmål fra alle lektionens elementer.

Du kan tage de forskellige tests så mange gange, du vil. Vi anbefaler dig, at du tager dem med jævne mellemrum. Det vil være med til at holde din viden skarp og parat.

Under lektionerne finder du disse symboler, som leder dig hen til lektionens uddrag fra bogen, videoklip, lydklip, artikler, downloads og tests:

Videoklip
Lydklip
Artikler
Downloads
Tests

*Her henvises også til de relevante sider i 1. udgave af bogen for dig som sidder med den. Du får samtidig mulighed for at downloade de helt nye afsnit fra 2. udgave af bogen, som er udkommet i efteråret 2009. Også det elektroniske opslagsværk er blevet opdateret med nyt indhold fra anden udgave af bogen samt med henvisninger til relevante downloads, videoklip, tests mv.

Oversigt over lektionerne

  • Lad det være sagt med det samme: Den fødte sælger findes ikke! Hverken som standardtype eller race. Den dygtige sælger har ikke noget med alder, køn eller uddannelse at gøre. At være en dygtig sælger har derimod mest noget at gøre med hårdt arbejde, målrettethed, optimisme og lys i øjnene.

  • Salg er et begreb, som er så bredt, at det naturligvis må brydes ned i nogle mere håndgribelige størrelser, for at vi kan tale om det på en meningsfyldt måde. Det generelle ord salg dækker over det at være professionel ønskeskaber. Det vil sige, at man ikke kan sælge nogen noget, men vi kan hjælpe dem til en god beslutning. Men før kunden træffer sin beslutning om køb ligger der et stort stykke arbejde forude.

  • Systematik er én af de vigtigste ting i salget, og der findes mange metoder. Men anbefalingen fra LADEGAARD A/S er at arbejde med den enkle – og den virker. Derfor kalder vi den ABC.

  • Anden del af Salgets ABC er Benefit. Det betyder de fordele, kunden opnår ved at handle med dig. Der er to vigtige elementer i salg. Det ene er kundens behov, og det andet er, at han ønsker at gå ind på din løsning. Derfor må alt salg tage udgangspunkt i kundens behov og for at finde ud af hvad det er, er vi nødt til at stille de rigtige spørgsmål, så kunden selv fortæller om behov, forventninger og ønsker.

  • Det er meget sjældent, at et salg går hjem, uden at der kommer røde signaler fra kunden. Det vil sige, at der kommer indvendinger og anden form for købsmodstand.

  • Tredje del af Salgets ABC er begrebet Close. Det betyder kort fortalt: Husk at få en professionel afslutning på din samtale med kunden.

  • Skriftlig kommunikation er en helt naturligvis del af sælgerens daglige arbejde. Det er ikke alle, der lige begejstrede for den disciplin – mange foretrækker den personlige ansigt-til-ansigt kommunikation eller kommunikation pr. telefon.  Men ofte er det tilfældet, at den personlige samtale opstår på baggrund af fx et salgsbrev.

  • Service er at hjælpe kunden til at få det lidt nemmere. At kunden får noget, som kunden ikke umiddelbart forventer, og at kunden beredvilligt får noget, før han selv må bede om det. Prøv det i et stykke tid, og du vil opdage, at flere kunder kommer igen og igen. Det kan betale sig, og det giver tillige et sjovere arbejde. I din dagligdag skal du tænke over, hvad dine grundydelser er, hvad kundens forventninger er, og hvor du kan skabe den sympatiske forskel.

  • Et godt gennemført salg er et møde, hvor der efterfølgende er to vindere. Nemlig en sælger, der siger: Det var en god ordre, jeg fik. Og en kunde, der siger: Det var godt, han kom, for jeg er blevet klar over noget, som jeg ikke vidste før.  Man kan tale om fælles skæbne, om at køber og sælger har en fælles interesse i en god handel. Men partnerskabet med kunden kommer ikke af sig selv. Det handler meget om at etablere relationer til kunden. Stærke relationer, der bygger på tillid og ærlighed.